SZKOŁA JĘZYKOWA
WING
Każdy z nas jest inny i uczy się w różny sposób. Jest to uwarunkowane, między innymi, naszym temperamentem, preferowanymi zmysłami w zakresie odbierania bodźców, sposobem przetwarzania informacji, a także wiekiem i osobowością. Ważne jest również to, jakie typy inteligencji są u nas dominujące. Dobry lektor powinien starać się „rozgryźć” swojego ucznia, odpowiednio dobierać metody nauczania i planować lekcje tak, aby uczeń wyniósł z nich możliwie jak najwięcej. W tym artykule chciałabym w bardzo ogólny sposób przybliżyć temat różnych czynników, które warunkują sposób uczenia się i zwrócić uwagę na kilka kwestii, które warto wziąć pod uwagę przy tworzeniu indywidualnego planu nauki.
WZROKOWCY, SŁUCHOWCY, KINESTETYCY I CZUCIOWCY
Z pewnością spotkaliście się z koncepcją teorii stylów uczenia się, która dzieli ludzi na: słuchowców, wzrokowców, kinestetyków i dotykowców/czuciowców. Powstała ona w latach 90. a jej twórcą był Neil Fleming, inspektor szkolny z Nowej Zelandii. Oczywiście proces nauki powinien zakładać łączenie różnych zmysłów, jednak najlepsze rezultaty osiągniemy, kiedy skupimy się na naszym zmyśle dominującym. Wzrokowcy najłatwiej przyswajają wiedzę czytając, robiąc notatki i patrząc na materiały. Zadania z gramatyki powinni robić na piśmie, a słownictwa uczyć się czytając i zapisując słówka. Nie lubią długich objaśnień oraz bałaganu w notatkach czy na biurku. Słuchowcy, jak sama nazwa wskazuje, najchętniej uczą się słuchając innych. Lubią słuchać, rozmawiać, ale także wygłaszać monologi. Zwykle
uczą się powtarzając ustnie dany materiał (sami lub z kimś) i często mówi się o nich, że „myślą na głos”. Gramatykę i słownictwo najlepiej przyswajają mówiąc i słuchając – tutaj zarówno sprawdzają się zajęcia z lektorem (indywidualne i grupowe), filmy na YouTubie i aplikacje mające opcję wypowiadania wyrazów na głos. Słuchowcy potrafią również efektywnie uczyć się języka oglądając filmy i seriale oraz słuchając muzyki w języku angielskim. Kinestetycy najszybciej uczą się, gdy coś robią, stąd często potocznie określa się ich mianem „ruchowców”. W ich przypadku niezwykle efektywne są zajęcia w grupie, pełne zadań polegających na odgrywaniu ról czy przygotowaniu prezentacji/scenki. Oczywiście dla nich możliwość wyjazdu do kraju, w którym posługiwaliby się językiem angielskim, byłaby świetnym doświadczeniem edukacyjnych. Kinestetyków do nauki zachęca działanie i współzawodnictwo, co można wykorzystać podczas lekcji. Dotykowcy, inaczej zwani czuciowcami, jak sama nazwa wskazuje, wykorzystują zmysł dotyku, aby uczyć się efektywniej oraz są zwykle obdarzeni ponadprzeciętną inteligencją emocjonalną. Są wrażliwi na język ciała, mimikę twarzy i ton głosu. Lubią opowiadać o swoich przeżyciach i ważnych wydarzeniach życiowych, stąd najszybciej zapamiętują treści działające na emocje. Czuciowcy uczą się przede wszystkim rozmawiając i notując, a najefektywniej przyswajają wiedzę w grupie bądź na zajęciach indywidualnych, w zależności od temperamentu. Tutaj bardzo ważny będzie wybór odpowiednich tematów zajęć, który zainteresuje ucznia i zaangażuje go emocjonalnie oraz stworzenie na zajęciach atmosfery zaufania, jak również okazywanie szczerej sympatii uczniowi.
Jeśli nie wiesz jaki styl uczenia się będzie najodpowiedniejszy dla Ciebie, poniżej zamieszczam kilka linków do testów:
https://samequizy.pl/jaki-jest-twoj-styl-uczenia-sie/
http://www.ckzkk.pl/gallery/file/Kwestionariusz_stylu_uczenia_sie-1.pdf
https://personalitymax.com/personality-test/
https://vark-learn.com/the-vark-questionnaire/
SANGWINICY, CHOLERYCY, FLEGMATYCY I MELANCHOLICY
Za pierwszą osobę, która postanowiła podzielić ludzi ze względu na ich temperament, uważa się Hipokratesa, który twierdził, że temperament jest wynikiem substancji, które dominują w naszym organizmie (krwi, żółci i śluzu). Teoria ta z czasem była modyfikowana, jednak podział na cztery typy temperamentów funkcjonuje w psychologii i coachingu do dziś i może nam pomóc w znalezieniu najlepszego sposobu uczenia się języków. Sangwinicy to osoby, które uwielbiają przebywać z ludźmi (są ekstrawertykami), są pozytywni, energiczni, komunikatywni i emocjonalni. Bywają również chaotyczni, zdekoncentrowani i szybko tracą zapał do nauki. Są to osoby, które świetnie odnajdą się na zajęciach grupowych i będą uwielbiały mówić. Trzeba jednak pomóc im w utrzymaniu motywacji do dłuższej nauki i pamiętaniu o konieczności nauki indywidualnej (nienawidzą zadań domowych!). Cholerycy to urodzeni przywódcy i ludzie czynu skoncentrowani na osiągnięciu założonych celów. Nie lubią się podporządkowywać oraz gdy ktoś poprawia ich błędy, a zatem często stanowią wyzwanie dla nauczyciela. Tutaj kluczowe jest podkreślanie ich sprawczości w procesie nauki oraz sukcesów, jakie osiągają. Lubią zajęcia w grupach i potrzebują różnorodnych, ciekawych i stymulujących ćwiczeń. Flegmatycy to introwertycy, którzy niczego na świecie nie chcą tak jak spokoju. Lubią rutynę i powtarzalność oraz potrzebują lektora, który będzie prowadził ich „za rękę” przez cały proces nauki. Języka zwykle uczą się długo, acz skutecznie. Są wytrwali i cierpliwi – będą chętnie wykonywać zadania domowe i powtarzać słówka, pod warunkiem, że będą mieć wewnętrzną i zewnętrzną motywację. Tutaj najlepiej sprawdzą się zajęcia indywidualne z dużą dawką rutyny i powtórzeń. Ostatnim typem są melancholicy, którzy również są introwertykami. Uwielbiają logikę, porządek i mają tendencję do analizowania każdego zagadnienia, z którym się spotkają podczas nauki. Muszą mieć lektora, który będzie bardzo kompetentny, jak również cierpliwy i rzetelny. Melancholicy są kreatywni, solidni i mają tendencję do perfekcjonizmu. Kiedy lektor zdobędzie ich zaufanie (a może to chwilę potrwać) chętnie oddadzą mu ster przy nawigowaniu swojej edukacji, choć wciąż często będą pytać „dlaczego tak jest?” i „skąd to wynika?”. Ich mocną stroną jest chęć do nauki gramatyki (i dogłębne zrozumienie jej zasad) i słownictwa, ale trzeba zachęcać ich do mówienia, co jest bardzo istotne.
Jeśli chcesz się przekonać, jaki jest Twój typ temperamentu, zapraszam do wykonania jednego z poniższych testów:
https://www.pracowniatestow.com/testy/fill-out,typy-hipokratesa-galena-21.html
https://www.focus.pl/artykul/psychotest-jaki-jest-twj-typ-temperamentu
https://dlarodziny.eu/test-temperamenty/
https://www.idrlabs.com/temperament/test.php
RÓŻNE TYPY INTELIGENCJI
Autor teorii inteligencji wielorakiej, Howard Gardner, wyróżnił osiem jej typów, a każdy z nich cechuje inny preferowany sposób przyswajania wiedzy i mocne strony, jeśli chodzi o naukę języka. Jeśli mamy wysoką inteligencję logiczno-matematyczną, to chętnie skupiamy się na rozwiązywaniu problemów, zgłębianiu zasad gramatycznych i ćwiczeniach ze słowotwórstwa. Będziemy potrzebować jasnego planu nauki i pełnego zrozumienia danego tematu, zanim przejdziemy dalej. Osoby obdarzone inteligencją werbalną (językową) będą nastawione na mówienie, przyswajanie języka słuchając lektora i uczenie się słownictwa. Jest to zdecydowanie najbardziej przydatny typ inteligencji przy nauce języków. Kolejnym typem jest inteligencja przyrodnicza/środowiskowa, która pozornie nie ma nic wspólnego z nauką angielskiego, ale i tutaj nie pozostajemy bezradni. Osoby obdarzone tą inteligencją świetnie przyswajają język podróżując i mieszkając za granicą. Możemy również zorganizować zajęcia z nimi w parku czy na tarasie, jeśli pogoda na to pozwala. Takie osoby bardzo lubią robić notatki, kategoryzować nowo nabytą wiedzę i uczyć się słownictwa. Inteligencja muzyczna jest również niezwykle przydatna przy nauce języka. Znacznie ułatwia także naukę ze słuchu, pracę nad odpowiednią wymową i akcentem. Osoby obdarzone tym typem inteligencji szybko uczą się języka z piosenek, a słuchanie muzyki ułatwia im skupianie się na wykonywaniu zadań i nauce słówek. Inteligencja przestrzenna jest charakterystyczna dla osób obdarzonych dużą wyobraźnią i zwracających uwagę na detale. Takie osoby lubią „wyobrażać” sobie słowa, tworzyć tabele oraz mapy myśli, a także wczuwać się w role. W tym przypadku dobrym pomysłem będzie zastosowanie wszelkiego rodzaju materiały audiowizualne oraz kreatywne, oparte na używaniu wyobraźni zadania. Kolejnym typem jest inteligencja kinestetyczna (ruchowa), która odpowiada stylowi uczenia się o tej samej nazwie, a zatem sprawdzą się tutaj zadania angażujące nasze ciało, praca w grupach, odgrywanie scenek, czy przyswajanie materiału podczas aktywności fizycznej (np. słuchanie listy słówek podczas spaceru). Inteligencja interpersonalna, czyli społeczna, jest ściśle związana z inteligencją emocjonalną. Osoby nią obdarzone będą zainteresowane pracą w parach lub grupach i będzie zależeć im na dobrej relacji z lektorem. Efektywną metodą nauki będą również wyjazdy i konwersacje z native speakerami. Są to osoby nastawione na współpracę, a podczas zajęć chcą rozmawiać na tematy, które angażują je emocjonalnie. Ostatnim typem jest inteligencja intrapersonalna, czyli intuicyjna, która również związana jest z inteligencją emocjonalną. Jest ona częściej obserwowana wśród introwertyków. Osoby, które są nią obdarzone, są silnie zmotywowane, samoświadome, a co za tym idzie — chcą mieć silny wpływ na tworzenie planu nauki i sposób prowadzenia zajęć, ponieważ wiedzą, czego potrzebują. Potrafią efektywnie uczyć się samodzielnie, jednak cenią sobie również pracę z wykwalifikowanym lektorem wykorzystując zajęcia do maksimum.
Jeśli chcesz się przekonać jakie typy inteligencji są u Ciebie dominujące, zapraszam do wykonania jednego z testów:
https://www.idrlabs.com/pl/inteligencji-wielorakiej/test.php
https://www.idrlabs.com/pl/inteligencji-wielorakiej/test.php
https://www.szybkiangielski.pl/test-na-rodzaj-inteligencji/
Oczywiście istnieje o wiele więcej czynników, które warunkują to, jaki sposób uczenia się będzie dla danej osoby najefektywniejszy. Wśród nich można wymienić na przykład kondycję psychofizyczną, to ile mamy czasu i energii, stosunek do nauki i nauczyciela i, przede wszystkim, poziom motywacji. Mam nadzieję poruszyć te wszystkie kwestie w kolejnych artykułach. Od tego zaczęłam i na tym zakończę – każdy z nas jest inny, ale warto poznać się najlepiej jak to możliwe, aby uczyć się szybko i skutecznie.
Szkoła Językowa Wing
ul. Żmigrodzka 145
51-130 Wrocław
klaudia.rzeszott@gmail.com
508912713
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.