SZKOŁA JĘZYKOWA
WING
Jeśli dojdziemy do wniosku, że dobrym pomysłem byłoby skorzystać z pomocy lektora przy nauce języka angielskiego, oczywiście chcielibyśmy znaleźć kogoś, kto okaże się wart zainwestowanych pieniędzy. Wybór odpowiedniego nauczyciela jest bardzo istotny, ale co właściwie mamy na myśli, kiedy szukamy kogoś „dobrego” i gdzie go szukać?
PASJA
Być może już w pierwszym punkcie stawiam poprzeczkę bardzo wysoko, ale uważam, że to jest właśnie to, co wyróżnia dobrego nauczyciela, który szczerze kocha to, co robi. Wydaje mi się również, że prawdziwą pasję do pracy stosunkowo łatwo zaobserwować już po pierwszej lekcji. Idealnie jeśli będzie to osoba, która nie tylko pasjonuje się nauczaniem innych i językiem angielskim, ale także jest generalnie pozytywna i zaangażowana – dzięki temu szybko „zarazi” nas swoją energią i zmotywuje do pracy. Bardzo często tacy pasjonaci przygotowują swoje lekcje samodzielnie, przez co są ciekawsze niż tak zwane „siedzenie z książką” i szczerze zależy im na progresie, który czynią ich uczniowie.
KOMPETENCJE
Nawet największa pasja do nauczania nie zastąpi wiedzy, którą dobry lektor po prostu musi posiadać. I nie mam tu na myśli tylko doskonałej znajomości języka angielskiego, która powinna być poparta odpowiednim dyplomem lub certyfikatem (o co nie należy bać się zapytać). Ważna jest też obszerna wiedza z zakresu metodyki nauczania, a w przypadku uczenia dzieci również pedagogiki. Tutaj także zdanie się na nasz instynkt może wystarczyć, ale zachęcam do zapytania o kwalifikacje i doświadczenie lektora. Oczywiście nikt nie jest nieomylny i moim zdaniem domaganie się, żeby lektor znał każde słowo w języku angielskim i miał piękny brytyjski akcent Emmy Watson, będzie mało realistyczne – ale mamy pełne prawo oczekiwać profesjonalizmu i uczciwości.
RZETELNOŚĆ
Kolejną ważną cechą jest rzetelność w podejściu do swojej pracy i uczniów, a także bycie bardzo dobrze zorganizowanym. Lektor, który spóźnia się na zajęcia, przychodzi nieprzygotowany lub zapomina sprawdzić naszą pracę domową, nie jest osobą, z którą chcemy współpracować. Zanim zdecydujemy się na lekcje, porozmawiajmy z lektorem przez telefon lub osobiście – zapytajmy, jak wyglądają zajęcia, jakie materiały dostaniemy w ramach kursu, jak ma się sprawa z zadaniami domowymi oraz przesuwaniem i odwoływaniem spotkań. To, w jaki sposób lektor będzie podchodził do powyższych kwestii, da nam pewien obraz tego, czego możemy oczekiwać. Ustalenie jasnych zasad pomoże nam również w egzekwowaniu ich w przyszłości, a jeśli zauważymy, że lektor się do nich nie stosuje – no cóż, trzeba szukać dalej.
EMPATIA I INTELIGENCJA EMOCJONALNA
Uważam, że empatia jest niezwykle przydatna w pracy nauczyciela, nawet jeśli ma on do czynienia tylko z dorosłymi uczniami. Przede wszystkim ważne jest indywidualne podejście do każdej osoby, a jest to możliwe tylko kiedy w miarę dobrze ją poznamy. Ludziom obdarzonym wysoką inteligencją emocjonalną nie zajmie długo, aby na przykład określić, czy ktoś jest introwertykiem czy ekstrawertykiem, jakie ma podejście do nauki, w jaki sposób najszybciej przyswaja wiedzę, a co za tym idzie, w jaki sposób najlepiej mu pomóc. Niektórzy potrzebują konkretu i dyscypliny, inni więcej luzu i humoru, a jeszcze inni ponarzekać na swojego szefa albo męża (po angielsku oczywiście). Znalezienie balansu pomiędzy profesjonalną i przyjacielską relacją z uczniem bywa trudne, dlatego inteligencja emocjonalna jest tutaj niezwykle przydatna.
CIERPLIWOŚĆ
Profesjonalny lektor nigdy, przenigdy nie może dać nam odczuć, że męczy go tłumaczenie czegoś kolejny raz czy, co gorsza, jest poirytowany naszymi błędami. Może zabrzmi to brutalnie, ale uważam, że lektorzy, którzy często odczuwają takie emocje podczas swojej pracy, powinni ją zmienić, ponieważ nie przyniesie ona za dużo pożytku ani dla ich uczniów, ani dla nich samych. Powtarzanie tych samych zasad gramatycznych i poprawianie tych samych błędów jest wpisane w pracę nauczyciela tak jak mówienie „dzień dobry” jest wpisane w pracę recepcjonistki, a obcinanie włosów w pracę fryzjera. Dobry lektor powinien na zajęciach stworzyć przyjemną i bezpieczną atmosferę, a nie sprawiać, że mamy ochotę go przepraszać za nasze błędy, czy czuć się winni.
KREATYWNOŚĆ
Kreatywność ma trochę wspólnego z pasją, ale to na pewno nie to samo, a obie te cechy są niezwykle istotne w pracy lektora. Począwszy od przygotowania ciekawych i rozwijających lekcji, przez bycie interesującym rozmówcą, a skończywszy na tłumaczeniu zasad gramatycznych w sposób, który w końcu do nas trafi – kreatywność jest nieodzownym elementem pracy lektora. Kreatywni nauczyciele potrafią nas szczerze zainteresować i zainspirować oraz sprawiają, że naprawdę chcemy uczestniczyć w lekcji. Jest to kolejna łatwa do zaobserwowania cecha – już po pierwszych zajęciach będziemy wiedzieli z kim mamy do czynienia.
To z grubsza podsumowuje temat tego, kim jest ten „dobry” lektor, a zatem już wiemy kogo szukać. Pozostaje pytanie – „gdzie?”. W mojej opinii najczęściej są to osoby, które nie traktują pracy lektora jako dorywczego zajęcia. Jeśli ktoś prowadzi zajęcia tylko popołudniami, po swojej „głównej” pracy lub po zajęciach na studiach, raczej nie będzie traktował lekcji z nami jako swój priorytet. Moim zdaniem poszukiwania należy zacząć od przepytania rodziny i znajomych czy znają kogoś, kto chodzi na zajęcia z angielskiego i czy jest z nich zadowolony, a następnie zadzwonić do tej osoby i porozmawiać z nią o nauczycielu i lekcjach. W ten sposób możemy zdobyć numery telefonów do kilku sensownych nauczycieli. Kolejny krok to rozmowa z nimi, w której będziemy mieli szansę wstępnie wyczuć czy posiadają wyżej wspomniane cechy. Zapytajmy o to, w jaki sposób prowadzą lekcje i jakie mają doświadczenie oraz kwalifikacje. Powiedzmy coś o sobie – czego potrzebujemy i oczekujemy. „Chemia” może się nie pojawić już przy pierwszej rozmowie, ale powinna ona trochę rozwiać nasze wątpliwości. Nie bójmy się poprosić o lekcję próbną – nie musimy od razu zobowiązywać się do zajęć dwa razy w tygodniu od października do czerwca. Może się zdarzyć tak, że naprawdę dobry lektor nie będzie miał wolnych terminów (szczerze mówiąc, zmartwiłabym się, gdyby miał ich całkiem sporo). Wtedy warto poprosić o telefon, jeśli jakaś godzina się zwolni lub zapytać, czy może polecić kogoś innego w myśl zasady, że profesjonaliści w danej dziedzinie znają się wzajemnie.
Na pewno warto szukać i nastawić się na to, że może to chwilę zająć. W końcu nie zależy nam na kimkolwiek, kto uczy angielskiego, tylko osobie, na której możemy polegać, która nas zmotywuje, zainspiruje i przede wszystkim dobrze nauczy języka w miłej atmosferze.
Szkoła Językowa Wing
ul. Żmigrodzka 145
51-130 Wrocław
klaudia.rzeszott@gmail.com
508912713
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.